« کاربست دانش در تولیدات پژوهشی | اخلاق مجازی یا فضای مجازی اخلاقی » |
آسیب شناسی پژوهشی؛ موانع و راهکارها
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 31ام اردیبهشت, 1397برگزاری«نشست آسیب های پژوش، موانع و راهکارها» در حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شهرستان پلدختر
در این نشست سرکار خانم مینا نظری پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه آسیب های پژوهشی در تحقیقات را دو دسته در حیطه تدوین و عوامل اجرایی دانستند.
ایشان بیان داشتند آسیب ها در حوزه تدوین و نگارش پژوهش های دینی به دو دسته :
1. آسیب ها مرتبط با خود پژوهشگر
2.آسیب های مرتبط با متن پژوهش تقسیم می شوند.
هر پژوهشگری باید ابزارها و مسائل را قبل از پژوهش بشناسد و بایسته ها پژوهشگری را رعایت کند. بایسته های پژوهشگری در دو حیطه اخلاقی و علمی هستند.
در حوزه علمی پژوهشگر باید موارد زیر را رعایت کند:
1.داشتن حداقل اطلاعات متناسب با موضوع تحقیق2.تفاوت گذاشتن بین گردآوری دادها و تحلیل و تبدیل به یافته3.آزاد اندیشی و دوری از تعصب.
در کنار این مسائل از لحاظ اخلاقی پژوهشگر لازم است.:
الف)تقوای پژوهشی داشته باشد.
ب)در صورت نقد عادلانه نقد کند
ج)رونویسی نباشد.
د)اعتدلال فکری داشته باشد و تندرو نباشد.
در حوزه متن پژوهش نیز باید با خواندن ارتباط متقابل داشت. و درگیر کتب و مقالات متعدد شد.
از جمله آسیب های مهم در این زمینه : افراط در خواندن و در نوشتن و کلی گویی را می توان نام برد. همچنین مشخص نبودن مسیر حرکت مهمترین عامل شکل گیری این آسیب ها است.
ایشان موانع موجود در کار پژوهشی را:
1 . عدم پیوند بین پژوهشگران و تیم گیرندگان
2.عدم توجه به ینازهای کشوری و طرح مباحث تکراری
3.حمایت نکردن از پژوهش و پژوهشگر
4.ضعف در اجرای بسیاری از پژوهشها دانستند.
فرم در حال بارگذاری ...