موضوع: "نشست علمی - پژوهشی"

نشست « بررسی تحولات عراق»

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 4ام دی, 1398

               برای آگاهی طلاب ازعلل تحولات و اعتراضات اخیر در عراق،نشست باعنوان

«بررسی تحولات عراق»در حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیهاشهرستان پلدختربرگزار گردید.

در این نشست سرکارخانم الهام صفری از اساتید حوزه ضمن بیان اهمیت استراتژیک جغرافیایی و اقتصادی عراق در جهان، وضعیت سیاسی –اقتصای و اجتماعی مردم عراق را تبیین کردند. ایشان در ادامه علت مرکز توجه بودن عراق را از طرف دولت های غربی خصوصا آمریکا را از نظر اقتصادی، ذخایر عظیم نفت و گاز و از نظر تجاری موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن آن در خلیج فارس و اروند رود و دسترسی به آب های گرم دنیا دانستند که این خود باعث طمع بسیاری از  کشورهای منفعت طلب می باشد.

ایشان همچنین علت اعتراضات اخیر در کشور عراق را در وهله اول بیکاری و وضعیت بد اقتصادی در این کشور و همچنین عدم خدمات عمومی و فساد گسترده دولتی دانستند که همه این مسائل باعث نارضایتی بسیاری از مردم و اعتراض آنها گرده است

با توجه به اینکه کشور عراق برای ایرن از لحاظ  مبادلات اقتصادی و خصوصا در حیطه مذهبی اهمیت بسیاری دارد و امنیت این کشور بر ایران تاثیر گذار است مسایل و تحولات اخیر آن قابل توجه می باشد.

نشست علمی «آموزش استفاده مناسب از رسانه و کاهش آسیب پذیری در مواجهه با تکنولوژی برای نسل جوان»

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 2ام دی, 1397

به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی با عنوان «آموزش استفاده مناسب از رسانه و کاهش آسیب پذیری در مواجهه با تکنولوژی برای نسل جوان» برگزار گردید.


 

در این نشست دکتر بهمن دیناروند استاد حوزه و دانشگاه در ابتدا ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها  حدیثی از امام جواد علیه السلام با این مضمون بیان کردند که « هرکسی قبر حضرت معصومه سلام الله علیها  را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب است».

ایشان در ادامه بیان کردند که در خانواده ها غالبا سعی بر آن است که نیازهای مادی جوانان برآورده شود در حالی که جوانان نیازهای بیشتری و متفاوتی دارند. از جمله اشنایی آنها با تکنولوژی های رزو است. با توجه به اینکه تکنولوژی به سرعت در حال رشد است و افراد به ناچار با آن سروکار دارند. نباید افتحار افراد این باشد که هیچ اطلاعی از تکنولوژی خصوصا در زمینه فضای مجازی ندارند و وارد این گونه فضایی  نمی شوند.بلکه باید ضمن آشنایی خود با این مسائل در صدد آموزش درست استفاده کردن از آنها به بچه هی خود نیز باشند. لذا برای همه افراد خصوصا طلاب تخصص در حوزه تکنولوژی های نوین  لازم و ضروری است.

همچنین بیان کردند که : موسسات تولید فیلم در کشور ایران  با همکاری سازمان های مختلف مانند ارشاد ، و صدا وسیما و.. سالانه 700تا800 فیلم تولید می کنند در حالیه موسسات هالیودد به تنهایی به همین میزان فیلم برای خردسالان و کودکان تولید می کند .

در این نوع فیلم ها که فیلم های کنترل شده هستند سعی بر گسترش خشونت، از میان برداشتن مرز خوبی و ایجاد زمینه پوچ فکر است. تلاش بسیاری از پروژههای سکولار در جهت ترویج خشونت به اضافه وحشت در فیلم ها و فضای مجازی می باشد. اساس وحشت و راه مبارزه با آن را ترویج می دهند وحشت در فیلم های آنها، وحشت از خداست در حالیکه  ترس از خدا که در دین اسلام به معنای رعایت تقوای الهی است که در برابر آن پاداش داده شده است.ولی در فیلم های آنها ترس از یک منبع مادی و انسانی را ترویج می دهند.

اما وظیفه طلاب چیست؟  خیلی از علما که رشد پیدا کرده اند تک بعدی نبوده اند رشد تنها زمانی حاصل می شود که در کنار درس و مباحث علمی اطلاعات تخصصی در زمینه تکنولوژی و و فضای مجازی نیز افزایش یابد. طلاب باید ضمن اینکه خود در تکنولوژهای روز متخصص شوند و تبلیغ خود را به این فضا ها ببرند در صدد اطلاع رسانی به آسیب های که برای نسل جوان دارند برآیند.

ایده های عروسی شاد و بی گناه

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 31ام اردیبهشت, 1397

نحوه برگزاری جشن ازدواج برحسب اعتقادات و فرهنگ های مختلف با هم تفاوت دارد اما با همه این تفاوت ها با هم اشتراکاتی داشته و بیشتر افراد با این  بیان که این جشن تنها یکبار در زندگی انسان برگزا می گردد  توجهی به آداب اسلامی نمی کنند و افرادی هم که دغدغه مراسمی شاد و بدون گناه دارند با این بیان که جایگزینی برای آن نیست زندگی مشترک خود را بدون هیچ جشنی آغاز می کنند.

خانم الهام صفری استاد حوزه در نشست« ایده های عروسی شاد و بی گناه» با اشاره به مراسم عروسی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بیان کردند که مراسم عروسی می تواند ضمن شاد بودن بی گناه برگزار گردد.

  پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) در مراسم عروسی دخترش به زنان مهاجر و انصار فرمودند به همرا او بروند و شادی کنند، شعر بخوانند و تکبیر و حمد بگویند.

اسلام دین شادی است و از جمله راههای شادی برگزرای مراسم عروسی دو زوج است.اما هر نوع شادی مناسب نیست به خاطر اینکه در این مراسم فرشتگان نازل شده و رحمت خداوند را با خود می آورند. که این در تضاد با موسیقی مبتذل، رقص مختلط، نوشیدنی های حرام ،اسراف و چشم و هم چشمی هایی است که در بسیاری از مراسمات به چشم می خورد.

ادامه »

بایسته های پژوهشی در حوزه علوم دینی

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 31ام اردیبهشت, 1397

جهت تعیین اولویت ها ی پژوهشی و در حوزه دین بیان زمینه ها و عرصه های پژوهشی و اولویت های آن لازم و ضروری است.چرا که در غیر اینصورت امر پژوهش به تکرارکشیده می شود.

سرکا خانم فاطمه حیدر بیگی استاد حوزه در «نشست بایسته های پژوهشی در حوزه دین»  جهت پژهش دینی عواملی زیر را ضروری دانشتند:

1.آموزش پژوهش.آموزش در امر پژوهش باعت تداوم می گردد که این نیازمند استاد متخصص می باشد.

2.نهادینه شدن پژوهش.نهادینه کردن طرح های تحقیقاتی طلاب جهت انجام طرح های پژوهشی مراکز و موسسات پژوهشی کمک بسیاری به منسجم شدن و پیشرفت آن می کند.

3.تقسیم کار. از انجایی که در حوزه علوم دینی حیطه های  مختلفی برای کار وجود دارد که کار تحقیقاتی در انها انجام نگرفته است چرا که توانایی افراد محدود می باشد لذا باید تقسیم کار به طور مثال توسط معاونت پژوهش  صورت گرفته تا نتایج مطلوب تری بدست آید.

ادامه »

عوامل کلیدی موفقیت در زندگی انسان

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 31ام اردیبهشت, 1397

 نشست«عوامل کلیدی موفقیت در زندگی » در حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شهرستان پلدختر برگزار شد.

در این نشست سرکار خانم آزادبخت استاد حوزه به بیان عوامل کلیدی موفقیت در زندگی انسان پرداختند. ایشان بیان کردن با توجه به اینکه انسان همواره در آرزوی موفقیت در تمام عرصه های زندگی خود می باشد و سعی بر برطرف  تمام موانع دارد. لذا باید رنج و سختی بدست آوردن آن را نیز  تحمل کند.

ایشان فرمودند از جمله این عوامل :

1.استفاده از تجارب افراد موفق خصوص پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) اهل بیت (علیه السلام)و علما می باشد. امام علی(علیه السلام) در این رابطه می فرمایند: العقل حفظ التجارب؛ عقل به یاد پسپردن تجربها است.

ادامه »