موضوعات: "تحقیقات پایانی" یا "دفاعیه تحقیقات پایانی" یا "چکیده تحقیقات پایانی"

بررسی تأثیر اشتغال زنان بر تربیت فرزندان

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 11ام آذر, 1398

تحقیق پایانی سطح دو

خاطره علیزاده:بررسی تأثیر اشتغال زنان بر تربیت فرزندان

استاد راهنما: خانم افسانه الواری طرهان

چکیده

انسان نه تنها از جهت اقتصادی بلکه از حیث روانی و روحی به کار نیازمند است که عدم  تحقق این مقوله، سبب بروز مشکلات جدی در حیات فرد خواهد شد. و این امر منحصر در جنس مرد نیست بلکه نوع انسانی به اشتغال نیازمند است. این تحقیق باهدف پاسخ به این که  اشتغال زنان چه آثار و پیامدهای بر تربیت فرزندان دارد،انجام‌شده است. روش تحقیق روش توصیفی ـ تحلیلی است که زوایای گوناگون موضوع را مورد بررسی و تبیین قرار داده است و با بهره‌گیری از استدلال و تحلیل و بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای به تشریح مباحث پرداخته  شده است.

  در طول تاریخ حیات انسان، درآمد زایی همواره بر عهده مردان بوده و زنان در این زمینه وظیفه‌ای را بر دوش ندارند بلکه رسالت اولیه آن‌ها خانه‌داری و تربیت فرزندان بوده است. در طول این تحقیق به سیر تطوری اشتغال زنان در عهد باستان و در امپراتوری‌های مختلف، قبل از اسلام و بعد از آن و در دو محیط داخل و بیرون از منزل پرداخته شد و به مخاطب ارائه شده است که اشتغال نه تنها قبل از اسلام بلکه بعد از آن در دو محیط منزل و خارج از آن وجود داشته و اسلام با اصل آن ممانعتی نداشته است، بلکه برای آن آثار مثبت و منفی ای متصور است؛ آثار مثبت آن در ابعاد آموزشی، روانی و اخلاقی قابل تصور است؛ اما در کنار آن آثار منفی ای نیز وجود دارد که ناشی از خارج شدن روند کاری زن از بسترهای بایسته و شایسته است و به دنبال خود بر روند آموزشی، اخلاقی، جسمانی و عاطفی کودکان تأثیرات سوء برجا می‌گذارد و لازم است مادران اشتغال خود را در راستای شأن زنانگی و مادری خود ترسیم نمایند تا فرزندان در این میان، آسیب نبینند.

کلید واژها: زنان، اشتغال، تربیت، خانواده، فرزند.

 

تاثیر عوامل رفتاری زن در ایجاد آرامش اجتماعی

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 11ام آذر, 1398

تحقیق پایانی سطح دو

خدیجه فتاحی: تاثیر عوامل رفتاری زن در ایجاد آرامش اجتماعی از   منظر آیات و روایات

استاد راهنما: خانم لیلا پرون

چکیده

آرامش اجتماعی، لازمه حیات انسان ها و مهمترین شرط زندگی سالم است و در صورت فقدان آن، نا امنی و اضطراب به وجود می آید که از بزرگترین بلاهای اجتماعی است. بشر در طول تاریخ، همیشه به دنبال راه هایی برای به دست آوردن آرامش بوده است. این تحقیق با عنوان عوامل تأثیرگذار رفتار زن در ایجاد آرامش اجتماعی از دیدگاه آیات و روایات به جهت دست یابی به اهدافی چون آگاهی رسانی سازمان ها و سایر نهاد هایی که سعی در ایجاد آرامش اجتماعی دارند و نیز شناسایی جایگاه و تأثیر رفتار زن در آرامش اجتماعی می باشد. روش تحقیق کتابخانه ای و اسنادی می باشد. لذا پس از بررسی آیات متعدد قرآن کریم و روایات معصومین این نتیجه حاصل گردید که اسلام عوامل متعددی در جهت ایجاد آرامش اجتماعی بیان کرده اند، از جمله دین؛ و آن به عنوان ضامن اجرایی اخلاقی، در کنترل جامعه و آرامش آن نقش به سزایی دارد. از دیگر عوامل، ازدواج، حکومت و شناسایی عوامل سلب آرامش اجتماعی است، و نیز یکی دیگر از مهمترین عوامل آرامش اجتماعی، رفتار زنان است، که شامل عوامل کلامی، که عبارت از عفت کلام و موعظه است. اگر زنان در رفتار کلامی خود اعم از محتوای کلام و لحن کلام عفت را رعایت کنند هیچ رابطة نامشروع و مفسده انگیزی ایجاد نمی شود همین امر موجب سلامت اخلاقی و آرامش اجتماع می شود، و در رفتار غیر کلامی، زنان در آراستگی ظاهری با رعایت پوشش مناسب از لحاض رنگ و مدل لباس و نیز پرهیز از هرگونه آرایش سر و صورت در هنگام حضور در اجتماع و آرایش کردن در خانه برای شوهرش علاوه بر  حفظ عفت عمومی باعث آرامش اجتماعی می شود. و در آراستگی باطنی، که شامل، ایمان، تقوا و صبر است می توانند آرامش را برای جامعه فراهم کرد.

کلید واژها: زن،رفتار،آرامش اجتماعی، قرآن.

کارگروه تحقیق پایانی

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 21ام آذر, 1397

جلسه کارگروه تحقیقات پایانی جهت بررسی طرح های تحقیق پایانی طلاب با حضور حداکثر اعضای کارگروه برگزار گردید.

در این جلسه هشت طرح پیشنهاد موضوع و دو طرح تحقیق برای تحقیق پایانی مورد بررسی قرار گرفت. اعضای کارگروه با توجه به قوانین و ضوابط ارائه موضوع و تدوین طرح تحقیق برخی از طرح ها را بدون اصلاح تصویب و برخی دیگر را نیازمند اصلاح دانستند.

جلسه دفاعیه تحقیق پایانی

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 1ام مهر, 1397

جلسه دفاعیه تحقیق پایانی شش نفر از طلاب حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شهرستان پلدختر

با داوری سرکار خانم پروین حبیبی  برگزاری گردید.

1. زهرا احمدی تبار عنوان«نقش تربیتی والدین در قناعت و ساده زیستی فرزندان» و  فاریا طرهانی

عنوان« تاثیر صبر در ایجاد آرامش انسان از منظر آیات و روایات» ،استاد راهنمایی اعظم آزادبخت.

2.  سارا باقری عنوان« شیوه های پاسخگویی قرآن به منکرین معاد»،استاد راهنما معصومه قائد رحمتی.

3.  سکینه بازوند عنوان« نقش اخلاقی کارگزاران در برخورد بار ارباب رجوع»،استاد راهنما فاطمه حیدر بیگی.

4.   حدیث نظری عنوان «اصول و روش های آموزش نماز به نوجوانان »،استاد راهنما سمیه منتی زاده.

نقش التزام به باورهای دینی در درمان اضطراب

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 6ام تیر, 1397

چکیده
اضطراب هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی همچون ترس، نگرانی، دلشوره و… همراه است. برای هر کسی در زندگی اضطراب در حد متعادل لازم است اما اگر از حد فراتر رود، برای انسان خطرناک است و اثرات نامطلوبی بر جای می گذارد. محققان و روانشناسان معتقدند علت اصلی آن پیچیدگی های جاری تمدن، بی توجهی به مذهب و ارزش های خانوادگی است. همچنین شیوه های جلوگیری از بیماری های روانی به تنهایی پاسخ گو نیستند و این مشکلات نیاز به معنویت را بیشتر کرده است. لذا باید شناخت مناسبی از اضطراب و راهکارهای معنوی درمان آن داشت. روش این تحقیق توصیفی رابطه ای است. اهداف این تحقیق شامل هدف اصلی بیان راهکارهای دینی در درمان اضطراب و اهداف فرعی : 1- علل گوناگونی در به وجود آمدن اضطراب نقش دارند 2- بین باورهای دینی و کاهش اضطراب رابطه ی مثبتی وجود دارد. همچنین هدف کاربردی این تحقیق این است که نتایج حاصله از این تحقیق در جهت ارتقاء سلامت و بهداشت روانی و درمان اضطراب و سایر بیماریهای روانی در سازمان ها و ادارات و مراکز علمی، آموزشی، مشاوره ای و درمان زیربط به کار برده شود. این تحقیق شامل سؤال اصلی: التزام به باورهای دینی چه نقشی در درمان اضطراب دارد؟ است که با سؤالات فرعی: 1- چیستی باورهای دینی و اضطراب 2- علل اضطراب از منظر دین 3- ارتباط بین باورهای دینی و کاهش اضطراب به آن پاسخ داده می شود. نتایج به دست آمده از سؤالات فرعی به ترتیب: 1- باور دینی پذیرش و اعترافی است که ذهن انسان نسبت به گزاره دینی دارد. اضطراب پریشانی در عین حال روانی و بدنی است که بر اثر ترسی مبهم و احساس ناایمنی و تیره روزی در فرد به وجود می آید 2- از نظر دین علت های اضطراب به دو گروه شناختی و رفتاری تقسیم می شوند   3- باورهای دینی با ایجاد آثاری همچون نزدیکی به خدا، احساس امید، آرام سازی و… برای حل مشکلات به افراد مضطرب کمک می کنند.

کلید واژگان: التزام ( عمل )، اضطراب، باورهای دینی، آرامش ، سلامت روان

کلثوم محمودوند

«فایل پی دی اف»