موضوع: "کرسی آزاد اندیشی"

بیانات مقام معظم رهبری در مورد کرسی های آزاد اندیشی + فیلم

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 6ام خرداد, 1397

 

مقام معظم رهبری مدظله العالی در رابطه با اهمیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی فرمودند: فکر کنید، بگویید، بنویسید، در مجامعِ خودتان منعکس کنید، آن کرسى هاى آزاداندیشى را که من 100 بار ـ با کم و زیادش ـ تأکید کرده ام راه بیندازید و این ها را هى آنجا بگویید. این می شود یک فضا. وقتى یک فضاى گفتمانى به وجود آمد، همه در آن فضا فکر می کنند، همه در آن فضا جهت گیرى پیدا می کنند، همه در آن فضا کار می کنند.» بیانات در دیدار جمعى از نخبگان و برگزیدگان علمى، 13 مهر

 

اخلاق مجازی یا فضای مجازی اخلاقی

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 29ام اردیبهشت, 1397

فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است که با وجود عمر کم در زندگی افراد جامعه جایگاه خاصی پیدا کرده است. با وجود فاصله بسیار افراد در دنیای واقعی افراد از طریق فضای مجازی به سهولت با هم ارتباط برقرار می کنند.

با توجه به ارتباط نامحدود افراد با هم در دنیای مجازی و ورود آنها به سایت ها و  شبکه های مختلف که در برخی از موارد مشکلاتی را به وجود می آورد این سوال پیش می آید که در دنیا مجازی فرد باید اخلاقیات  را  در استفاده از فضای مجازی رعایت کند و یا چارچوب و اصول ویژه ای جهت ورود افراد جهت درامان ماندن  از مشکلات در این فضا از بی اخلاقی های رسانه ای باشد.

جهت پاسخ به این سوال کرسی آزاد اندیشی با موضوع اخلاق مجازی یا فضای مجازی اخلاقی با مدل  طلبه با استاد به صورت نظرات موافق رعایت اخلاق از طرف افراد و مخالف این دیدگاه و موافق لزوم ایجاد فضای اخلاقی مجازی از سوی مسئولین برگزار گردید.

در این کرسی در ابتدا استاد از طلاب خواست که مفهوم اخلاق و فضای مجازی را بیان کنند. طلاب ارائه کننده بحث در کرسی ضمن پاسخ به این سوال دیدگاه خود را بیان کردند.

طلاب موافق لزوم رعایت اخلاقیات از طرف شخص تاکید کردند که با توجه به اینکه فضای مجازی تفاوتی با دنیای واقعی ندارد لذا افراد اگر در دنیای واقعی خود را پایبند به اخلاقیات بدانند در فضای مجازی نیز سعی خواهند کرد از اخلاقیات تخطی نکرده و بدون مقدمه  وارد سایت های مختلف نشده و هر مطلبی را به راحتی قبول نکنند.

ادامه »

طلبگی؛معنویت،اشتغال

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 9ام اردیبهشت, 1397

اساس ،جنس و هویت طلبگی به معنویت است.معنویتی که باید در اخلاق، گفتار و منش او در تمام عرصه های زندگی هویدا باشد چرا که طلبگی به معنای آراسته بودن به فضیلت علم و تقوا و مجهز بودن برای انجام یك سلسله وظایف اجتماعی دینی و واجبات است؛ بی‏ آن‏كه علم و تقوا سرمایه دنیاطلبی گردد. ولی آیا طلبگی فقط معنویت گرایی است و اشتغال با آن منافات دارد؟ برای پاسخ به سوال مذکور کرسی آزاد اندیشی با عنوان«طلبگی؛معنویت،اشتغال» با حضور استاد معصومه عسگریان در حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شهرستان پلدختر برگزار گردید.

در این کرسی بعد از ارائه نظرات از سوی طلاب موافق معنویت و موافق اشتغال خانم عسگریان اینگونه نتیجه گیری کردند که موضوع اشتغال طلاب مخصوصا در مشاغل آزاد نه به صورت کامل رد می شود و نه تائید. به دلیل اینکه توجه به تهجد و معنویت هر چند اساس طلبگی است ولی معنویت تنها در حوزه عبادات فردی خلاصه نمی شود بلکه هر چیزی که طلبه را به خداوند نزدیک کند جزء معنویت محسوب می شود. ایفای نقش اجتماعی جهت ترویج معارف دینی در جامعه نیز جزء معنویت گرایی طلاب می باشد.وبه دلیل اینکه حضور در اجتماع منتهی به اشتغال در یکی از مشاغل حوزوی،تبلیغی و آزاد می شود، طلبه باید ابتدا تهذیب نفس داشته وخلوص نیت برای خداوند را در خود نهادینه کند و سپس در مشاغلی ورود پیدا کند که به شان و حیثیت طلبگی او خدشه ای وارد نشود.