« عوامل کلیدی موفقیت در زندگی انسانآسیب شناسی پژوهشی؛ موانع و راهکارها »

کاربست دانش در تولیدات پژوهشی

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 31ام اردیبهشت, 1397

در این نشست سرکار خانم مینا نظری استاد حوزه و دانشگاه به بیان لزوم توجه به جایگاه به کار آمدی پژوهشهای دینی پرداختند. ایشان اظهار داشتند جهت این امر باید مراحلی را رعایت کرد. در مرحله اول  باید مسایل و مشکلات حوزه مورد علاقه خود را شناسایی کرد. و اینکه اساسا پژوهش وتحقیق  جهت رفع مشکلات صورت می گیرد و پژوهشگر ضمن شناسایی حوزه مورد علاقه و دغدغه  های خود لازم است به شناسایی مسائل  و مشکلات آن حوزه بپردازد.

استاد نظری بیان داشتند که مهمترین بحث در حوزه کاربست، کاربردی بودن تحقیقات و پژوهشها می باشد. برخی می اندیشند که تنها در حوزه علوم تجربی و طبیعی می توانیم  تحقیقات کاربردی داشته باشیم .و درحوزه علوم اسلامی و انسانی نمی توان از کاربرد صحبت کرد. این در صورتی است که کاربرد و جایگاه علوم انسانی و شکل گیری مفروضات در چارچوب می تواند بر تمدن و فرهنگ تاثیر بسزایی بگذارد.

ایشان مرحله دوم  را تقویت توانایی نگارشی  دانستند و اینکه این مسئله خود مستلزم پشتکار و تمرین نوشتن است. که همت والایی را می طلبد.

و مرحله سوم تبلیغ و ارائه تحقیقات به سازمانهای مورد نیاز برای بکارگیری و رفع نیاز و اطلاع رسانی درست در جهت شبهه زدایی از دغدغه های عنوانی است.

 


فرم در حال بارگذاری ...