موضوع: "فایل ساعات پژوهشی"

انگیزه و اخلاق پژوهشگری

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 28ام خرداد, 1397

 اگر اخلاق را کنترل غرایز بدانیم، این مهم برای پژوهشگران به ویژه پژوهشگران ساحت دین، بایسته تر است. او سزاوارتر از دیگران باید غرایزش را مهار کند تا حریم دیگران را از دخالت هواهای نفسانی خود حفظ کند و در گفتار و رفتار و نوشتارش از رنجش دیگران بپرهیزد. چه نازیباست که کسی با به دست گرفتن قلم که خدای عزیز بدان سوگند یاد کرده است، نتواند بر نفْس خویش بتازد و آن را رام و آرام کند.طلاب پژوهشگر بایددر پژوهشهای خود نظم‌،پشتکار‌،استقامت‌ـ‌،مسئولیت‌پذیری‌،امانتداری‌، صداقت‌ـ‌،آزاداندیشی‌،جرأت‌‌علمی‌و .. داشته باشند.

دریافت فایل ویدئویی

آشنایی با پژوهش

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 28ام خرداد, 1397

 تبیین روشن چرایی و چگونگی پژوهش،لوازم آن،ضرورت

پرداختن به این مقوله و لزوم کسب مهارت‌های پژوهشی،

ضرورت، آثار و فواید آن در پژوهش اهیت دارد.

 

دریافت فایل ویدئویی

ساعت پژوهشی حوزه های علمیه خواهران

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 28ام خرداد, 1397

تربیت طلاب متخلق، عالم و ماهر در کاربست دانش، مهم­ترین رسالت نظام علمی- تربیتی حوزه ­های علمیه بوده، تدوین برنامه ه­ای منسجم، مهارت ­بخش و عملگرا به منظور تربیت طلاب کارآمد، جزو مطالبات جدی مدارس علمیه به شمار می­ رود. لذا غنابخشی پژوهشی برنامه درسی از طریق اشراب پژوهش در مولفه های برنامه درسی، موثر دانستن میزان توان­مندی پژوهشی طلاب در ارتقا و فارغ التحصیلی آنها، در اولویت قراردادن برنامه­ های پژوهشی از جهت حمایت­های مادی و….می­ تواند در دستیابی به وضعیت مطلوب بسیار تاثیر بگذارد. قراردادن پژوهش در متن برنامه آموزشی، مطمئن ­ترین راه برای وصول به هدف است. 

هدف کلان پژوهشی سطح دو عبارت است از: تربیت متتبع.

اهداف خرد عبارت‌اند از:

1-     شناخت پژوهش در حد تتبع

2-    ایجاد و تقویت انگیزه، روحیه و علاقمندی به پژوهش

3-     مهارت پژوهشگری در حد تتبع

4-    تقویت اخلاق پژوهشی

بعضی از ساعات پژوهشی از طریق فایل ها صوتی و تصویری برگزاری می شود که از طرف مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم تهیه  می گردد و بعضی دیگر توسط اساتید توانمند و مجرب برای طلاب ارائه می گردد.