« ایده های عروسی شاد و بی گناهعوامل کلیدی موفقیت در زندگی انسان »

بایسته های پژوهشی در حوزه علوم دینی

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 31ام اردیبهشت, 1397

جهت تعیین اولویت ها ی پژوهشی و در حوزه دین بیان زمینه ها و عرصه های پژوهشی و اولویت های آن لازم و ضروری است.چرا که در غیر اینصورت امر پژوهش به تکرارکشیده می شود.

سرکا خانم فاطمه حیدر بیگی استاد حوزه در «نشست بایسته های پژوهشی در حوزه دین»  جهت پژهش دینی عواملی زیر را ضروری دانشتند:

1.آموزش پژوهش.آموزش در امر پژوهش باعت تداوم می گردد که این نیازمند استاد متخصص می باشد.

2.نهادینه شدن پژوهش.نهادینه کردن طرح های تحقیقاتی طلاب جهت انجام طرح های پژوهشی مراکز و موسسات پژوهشی کمک بسیاری به منسجم شدن و پیشرفت آن می کند.

3.تقسیم کار. از انجایی که در حوزه علوم دینی حیطه های  مختلفی برای کار وجود دارد که کار تحقیقاتی در انها انجام نگرفته است چرا که توانایی افراد محدود می باشد لذا باید تقسیم کار به طور مثال توسط معاونت پژوهش  صورت گرفته تا نتایج مطلوب تری بدست آید.

4.تعیین رسالت حوزه.از بدلیل اینکه فهم دین مقدم بر تبلیغ آن است لذا طلاب باید در باب شناخت دین به امر تحقیق و پژوهش پرداخته تا در امر تبلیغ آن نیز موفق باشند.

6.تعیین ارتباط معارف دینی و علوم بشری.جهت برنامه ریزی درست برنامه های پژوهشی در حوزههای علمیه باید ابتدا به شناخت ارتباط معارف دینی با معارف بشری پرداخت چرا که علم به این امر باعث جهت دهی به امر پژوهشی در این حیطه خواهد شد.

ایشان همچنین اطلاع رسانی و انتشار تحقیقات پژوهشی را از  ارکان تروج و توسعه علوم دانستند. و از جمله راههای اطلاع از تحقیقات و پژوهش ها ی بروز و معتبر را درج در مجلات تخصصی در حوزه های  علمی مختلف دانستند.


فرم در حال بارگذاری ...