« قدرت علمسایت های مفید در موضوعات علوم انسانی »

ارزش کتاب و کتابخوانی

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 19ام خرداد, 1397

کتاب یعنی اوراق منظمی که حاوي یک سلسله مسائل علمی و اندیشه هاي ژرف نگران می باشد.کتاب و نوشته حافظ علوم بشري و قلعه محصولات فکري و وسیله انتقال علوم به دیگران و روشنگر زمانها و نسلها است وسبب احیاي تاریخ و فرهنگ ملتها و اقوام مختلف است.

اهل بیت عصمت و طهارت سفارش بسیار زیادي در امر کتابت و نگارش مطالب علمی به صورت مطلق دارند و در روایات مختلف به مطالب ارزشمندي که دلیل ارزش کتاب و نگارش آن است اشاره فرموده اند.

 رسول اکرم صلی الله علیه و آله

قیّد والعلمَ، قیل : و ما تقییده؟ قال : کتابتهُ

علم و دانش را به بند کشید و از آن نگهبانی کنید. عرض کردند: چگونه علم را به بند کشیده شود؟ .« کتابت و نگارش آن».(منیه المرید باب 91 ، حدیث 53).

 امام صادق علیه السلام

اِحْتَفِظُوا بِکُتبِکُم، فَإنَّکُم سَوف تَحتَاجونَ الیها »

کتابهایتان را نیک نگاهداري کنید زیرا که بزودي به آنها نیازمند خواهید شد.( 25 ، حدیث 01 / 1. الکافی).

بنویس، و دانش خویش را در میان برادرانت منتشر ساز و چون مرگت فرار رسد کتابهایت را (از دست مده، مفروش، تلف و پراکنده مساز، بلکه براي فرزندانت به ارث باقی بگذار. زیرا زمانی پرفتنه و آشوب خواهد آمد که مردمان تنها به کتابهاي خود انس گیرند و سرگرم گردند

کتاب عنصري است که بوسیله قلم بوجود می آید، قلمی را که اگر در دست انسان مثبت باشد خدا به آن سوگند می خورد خداوند تبارك و تعالی انبیاء و ائمه(علیهم السلام) را نسبت به سایر بشر در مقامی بالاتر و والاتر قرار داده است و پس از ایشان اصناف مردم به حسب فعالیتها و خدماتشان هر کدام داراي ارزشی می باشد.البته تمامی مردم در پیشگاه عدل الهی ابتداً مساوي می باشند ولکن اعمال و رفتار آنها ارزش می بخشد در بین اصحاب صناعات و دسته هاي مختلف مردم، عالمان صاحبان کتاب داراي ارزشی ویژه می باشند.لذا مقام آنان پس از انبیاي الهی و ائمه: بالاترین جایگاه است چرا که انسانها به واسطه علوم و تألیفات آنان امورشان را تنظیم و روحیات و ملکات اخلاقیشان را تکمیل می نمایند. به واسطه اندیشه هاي آنان و تألیفات آنان شهرها آباد می گردد و انسانها از گمراهی نجات پیدا می کنند و تمام صنوف مردم محتاج صاحبان اندیشه و تألیف کتاب و نشر علم توسط آنان می باشند.

∗کتاب و کتابخوانی، حسین انصاریان،ص6.

 

 


فرم در حال بارگذاری ...