« همایش ملی روش پژوهشی آیت الله جعفر سبحانی(مدظله العالی)پایگاه رسول نور »

مردان بور ، زنان چشم زاغ از کجا به تبلیغات تلویزیون آمده اند؟

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 2ام تیر, 1397

این روزها برنامه های تلویزیونی شبیه وله هایی هستند که لابه لای تبلیغات تلویزیونی پخش می شوند.حتی گاهی دقایقی از یک بازی بسیار مهم ورزشی که میلیون ها ایرانی منتظر دیدن ان هستند زیر لبه تبلیغات دفن می شوند!

ساخته شدن و پخش برخی از برنامه های تلویزیون منوط به اخذ اسپانسر و

تبلیغات  است و تبلیغات اصولا از مهم ترین منبع درآمدی تلویزیون است.

این قاعده را همه پذیرفته اند.

تبلیغ روغن که توسط نمیا فلاح و سحر ولدبیگی با آن صدای خاصشان تولید شد روی فروش این محصول تاثیر خیره کننده ای داشت.

کفش نهرین  «گام به گام  با کفش نهرین» بستنی میهن و جمله«مامامن بستنی اش  خوشمزه تر ه» و… در یادها مانده است. در چند سال اخیر این عرصه تنوع تازه ای پیدا کرده و در مواردی هم باعث شگفتی شده است.

یکی از موارد ی که آزاردهنده است استفاده از مکرر از مردان ، زنان و کودکان بود و چشم زاغ در تبلیغات تلویزیونی است. از ماست و خمیر داندان بگیر تا بانک و پارکت!

آنقدر که بچه بور و مرد چشم رنگی در تلویزیون هست

در کل ایران نیست!

درک می شود که تیزرهای تبلیغاتی با هدف بیشتر شدن وجلب توجّه ساخته می شوند. دران تمایز و تفاوت یک اصل است، اما اینجا اروپا نیست.

نژاد ایرانی بورو بلوند و چشم رنگی نیست. موارد استثنا را نباید تعمیم داد و دست به تغییر ذائقه نزد و آنها را متوهم نکنند.

تبلیغات تلویزیون فقط فروش کالاها را افزاریش نمی دهند بلکه به خاطر تکرار در ساعات طلایی و و پربیننده، کوتاه و اثرگذار بودن، استفاده از رنگ و…. روی ذادقه و سلیقه بصری مردم تاثیر می گذارد.

برای همین پدر و مادری که پوست تیره و چشمای سیاه دارند این زورها وقتی بچه شان در زایشگاها به دنیا می آید انتظار دارند مثل قوطی شانسی یک دفعه یک بچه بور و بلوند و موطلایی موفری و چشم رنگی از کار در بیاید!

چه اصراری  بر استفاده از این همه کاراکتر  با ظاهر اروپایی وجو دارد وقتی زن و مرد ایرانی با چشم سیاه و چهره گندمگون و نمکین دارد و اصولا این شبه بازیگران چقدر با زندگی واقعی ما جور در می آیند و در خیابان و مدرسه و دانشگاه آنها را می بینیم؟!

این هم تلااش برخی از دختران و زنان برای بلوند و بور شدن  استفاده  از لنزهای رنگی و گرایش پسرها به سمت مدلها و مانکن شده شبیه آنچه در فیلم های اروپایی می بینند تلویزیونی شاید«یکی» از ریشه های آن را در تبلیغات کالا در تلوییون بتوان یافت.

در کره جنوبی که اتفاقا بالاترین سرعت اینترنت را در دنیا دارد و اصولا رفتار مباحثی مثل تهاجم فرهنگی و جدال با فرهنگ های وارداتی نیست، داوطلبانه در تبلیغات اصرار بر این است که از چهر های شرق آسیا استفاده شود.

مضحک است که ما برای تبلیغ سامسونگ و ال جی ه کره ای ها می سازند با بازیگر موبور و چشم زاغ در شمایل اروپایی تلاش می کنیم مخاطب ایرانی را وسوسه کنیم خریدار شود!

برخی از فعلان مباحث انسانی در دنیا در حال تلاش برای پاک کردن  کلیشه

مانکن باریک اندام هستند آن را ظلم به انسان می دانند و ما در حال

بازآفرینی کلیشه های دست چندم غربی!


فرم در حال بارگذاری ...