« جلسه دفاعیه تحقیق پایانیفنون مقاله نویسی »

مراحل نگارش مقاله

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 2ام خرداد, 1397

نگارش مقاله دارای مراحل مختلفی است که باید هر یک از آنها را به ترتیب انجام داد تا تحقیق با موفقیت انجام پذیرد.این مراحل عبارتند از:

الف)مسئله یابی،طرح سوال،تشکیل فرضیه و طرح تحقیق

در این مرحله،انسان باید چالش حل مشکل و مسئله ای رادر ذهن بپروراند و تصمیم بگیرد که در پی کشف این مجهول است و گام بردارد.سوال و مجهولات مبنای هر فرضیه علمی را تشکیل می دهند پس برای اثبات آن باید طرح تحقیق ریخته شود.طرح تحقیق قانون کار محقق است که هدف، محدوده کار،رئوس مباحث، ابزارها و روش تحقیق  منابع را روشن می کند.

ب)انتخاب روش تحقیق

نویسنده مقاله به تناسب رشته و موضوع مورد بررسی خود، روش خاصی را در امر تحقیق انتخاب می کند و همراه با آن برخی قواعد و روش های عمومی نیز استفاده می کند. روش گردآوری اطلاعات به دو نوع: میدانی و کتابخانه ای تقسیم می شود. در تحقیق کتابخانه ای ،کتابخانه،اسناد و مدارک حوزه کاری محقق است بنابراین در این روش، محقق با بیرون سر و کار ندارد.اصلی ترین ابزار در این مورد ،کتاب و مانند آن است.محقق در این روش از راه فیش برداری به جمع آوری اطلاعات می پردازد و با تجزیه و تحلیل اطلاعات، در دایره چارچوب نظری و فرضیه ها کند و کاو می کند. روش پردازش می تواند توصیفی،تبیینی ،تحلیلی،انتقادی و … باشد.

>

ج)گردآوری مواد پژوهش و منابع تحقیق

محقق در این مرحله از میان دانش و اندوحته های خود،آنچه را که با فرضیه و مجهول تحقیقی او ارتباط داردرا  انتخاب می کند و اینگونه مقدمات استدلال خود را شکل می دهد. در اینجا نوع و میزان معلومات،تسلط محقق به ابزار  و تکنولوژی روز مهم می باشد.

د)تنظیم مطالب، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری

مشکل اساسی در تنظیم مطالب، نبود یا کمبود طرح تحقیق است. در صورتی که محقق، نقشه راه خود را از آغاز در چارچوب نظری و با تکیه بر فرضیه های پیش بینی شده، بسازد و بداند که در جستجوی چیست.در آن صورت منابع با او همراه و در خدمت اهداف علمی او قرار می گیرند.


فرم در حال بارگذاری ...