« توصیه مقام معظم رهبری به طلاب برای بهره گیری از تعطیلات تابستانی حوزهنهمین همایش بانوی با فضیلت استاد طاهری »

رونمایی از «سامانه عرضه و تقاضای پژوهش» و «رصدخانه پژوهش و فناوری»

نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 27ام خرداد, 1397

همزمان با نشست رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور از دو طرح «سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت)» و «رصدخانه پژوهش و فناوری ایرانداک» توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) رونمایی و اجرای آزمایشی آنها آغاز شد.

این سامانه پیوندگاهی است میان درخواست‌کنندگان و عرضه‌کنندگان پژوهش کشور که افزایش بهره‌وری ملی را با شبکه‌سازی میان نیازها و پژوهش‌ها و پیوند میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را با نیازهای پژوهشی سازمان‌ها دنبال می‌کند.

سازمان‌ها می‌توانند در این سامانه، درخواست‌ها و حمایت‌های خود را به آگاهی پژوهشگران برسانند که محور و موضوع پژوهش، تأمین منابع مالی، خدمات مشاوره، تأمین تجهیزات و سخت‌افزار، تأمین اطلاعات و مانند آنها را در بر دارد. از سوی دیگر، دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند توانمندی‌ها و گرایش‌های پژوهشی خود را به همراه حمایت‌هایی که برای پیگیری آنها نیاز دارند، به آگاهی سازمان‌ها برسانند.

همچنین، رصدخانه پژوهش و فناوری، ابزاری مدیریتی و راهکاری تصمیم‎یار در حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور است که امکان تحلیل، مقایسه، گزارش‎گیری و پیگیری روند تغییرات اطلاعات علمی، پژوهشی و فناورانه‎ای را فراهم می‎کند.

رصدخانه پژوهش و فناوری دارای پنج داشبورد مدیریتی شامل «داشبورد پارس (پایان‌نامه‎ها و رساله‎ها)» برای رصد اطلاعات پایان‎نامه‎ها، رساله‌‏ها و پیشنهاد‎های تحصیلات تکمیلی کشور، «داشبورد پیشینه پژوهش» برای رصد اطلاعات درخواست‌های پیشینه پژوهش دانشجویان، استادان و پژوهشگران کشور، «داشبورد همانندجو» برای رصد همانندجویی در نوشتارهای علمی کشور، «داشبورد دانش ایران» برای رصد تولید دانش ایران در سطح جهان و «داشبورد سمات ملی» برای رصد اطلاعات پژوهشی کشور است که از این میان «داشبورد پارس» راه‌اندازی شده است.

∗خبرگزاری ایسنا


فرم در حال بارگذاری ...