موضوع: "جشنواره علامه حلی"
یازدهمین جشنواره علامه حلی
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 13ام اسفند, 1397با عنایت به آغاز یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) جهت تشویق و ترغیب طلاب برای ثبت آثار خود در این جشنواره جلسه توجیهی برگزار گردید. در این جلسه حجت االاسلام پنام دبیر جشنواره علامه حلی(ره) در استان لرستان ضمن بیان شرایط ثبت آثار به صورت مختصر مطالبی در رابطه با شیوه مقاله نویسی بیان کردند.
یازدهمین جشنواره علامه حلی
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 16ام مهر, 1397 معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه با همکاری معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در راستای گسترش فرهنگ پژوهش و تقدیر از پژوهشگران جوان حوزههای علمیه سراسر کشور، یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) را برگزار میکند .
طلاب حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور از امروز یکشنبه 1 مهر 1397 تا روز چهارشنبه 29 اسفند 1397 فرصت دارند پس از ثبتنام، آثار پژوهشی خود را به دبیرخانههای استانی جشنواره ارسال کنند .
موضوعات بخش ویژه این دوره از جشنواره علامه حلی :
1. نقش حوزه در تحولات سیاسی ـ اجتماعی صد سال اخیر؛
2. آسیبهای اجتماعی» ، «سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی؛
3. چهلسالگی انقلاب اسلامی ایران؛
کلیه آثار شرکت داده شده در بخش ویژه جشنواره،از 5 امتیاز تشویقی در نمره ارزیابی برخوردار خواهند بود .
لازم به ذکر است ، آثار ثبتنام شده توسط طلاب خواهر و برادر هر استان ، ابتدا در دبیرخانههای استانی جشنواره در سراسر کشور بررسی شده و سپس ، آثار برتر استانها ضمن تجلیل در مراسم استانی، جهت رقابت کشوری به دبیرخانه مرکزی جشنواره در قم ارسال میشود .
همچنین آثار علمی باید با محتوای پژوهش، تألیف، تصحیح و ترجمه و در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایاننامه باشد .
گروههای علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از :
تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه ، کلام ، اخلاق و تربیت ، فقه و حقوق اسلامی ، فلسفه و منطق ، اصول فقه ، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین).
حداکثر سن عمومی شرکتکنندگان در یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره)، 31 سال میباشد .
بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری جشنواره ، چهار تبصره در خصوص دریافت آثار و سن شرکت در یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) به تصویب اعضاء رسیده است .
بر این اساس، در این دوره، تنها کتبی پذیرش خواهند شد که صاحبان آنها حداکثر 31 سال داشته باشند.همچنین، شرط سنی در خصوص صاحبان پایاننامههای سطح 3 حوزه علمیه خواهران به 35 سال افزایش یافت .
سنوات حضور در جبهه (مدافعان حرم) یا خدمت سربازی برادران طلبه و همچنین سنوات تحصیل خواهران و برادران طلبه در دانشگاه نیز به شرط سنی شرکتکنندگان در جشنواره افزوده شد .
از سوی دیگر و با توجه به امکان شرکت پایاننامههای سطح 4 در همایش کتاب سال حوزه ، از این پس این پایاننامهها در جشنواره علامه حلی(ره) پذیرفته نخواهند شد .
لازم به ذکر است، افراد واجد شرایط میبایست هنگام ثبتنام، حتما مدرک مربوطه (کارت پایان خدمت یا مدرک دانشگاهی) را در قسمت «تصویر کارت ملی» بارگزاری نمایند وگرنه به ثبتنام آنها ترتیب اثر داده نخواهد شد .
بر این اساس، شرایط سنی شرکت دریازدهمین جشنواره به تفکیک قالب اثر به شرح زیر میباشد :
مقاله
برادران: 31 سال + سنوات حضور در جبهه یا خدمت سربازی یا تحصیل در دانشگاه.
خواهران: 31 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه.
تحقیق پایانی سطح 2
برادران: 31 سال + سنوات حضور در جبهه یا خدمت سربازی یا تحصیل در دانشگاه.
خواهران: 31 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه.
کتاب
خواهران و برادران: حداکثر 31 سال.
پایاننامه سطح 3
برادران: 31 سال + سنوات حضور در جبهه یا خدمت سربازی یا تحصیل در دانشگاه.
خواهران: 35 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه.
پایاننامه سطح 4
خواهران و برادران: غیر قابل پذیرش.
تقدیر از طلاب پژوهشگر
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 29ام اردیبهشت, 1397
در راستای تشویق و ترغیب طلاب جهت شرکت در مسابقات پژوهشی از طلابی که آثار آنها در دهمین مسابقات جشنواره علامه حلی (ره) و دومین جشنوره استانی در مرحله اول حد نصاب لازم را جهت ورود به مرحله دوم کسب نمودند تقدیر به عمل آمد.
جشنواره علامه حلی
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 5ام اردیبهشت, 1397
حجت الاسلام والمسلمین جواد اسماعیل نیا دبیر جشنواره علامه حلی(ره)
پژوهش و تحقیق اساسی ترین نیاز ببرای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک جامعه است. سیادت، قدرت و استقلال هر مملکت و جامعه منوط به میزان اهمیت دادن به علم و تحقیق است. اگر تحقیق و پژوهش راکد بماند شاهد رکود سطح دانش بشری و به تبع رکود توسعه و پیشرفت همه جانبه خواهیم بود. ازهمین روست که کشورهای توسعه یافته، سهم قابل توجهی از اعتبارات هر دستگاه را به امر پژوهش اختصاص می دهند و سرمایه گذاری در توسعه پژوهش و تربیت پژوهشگر را جدی گرفته و آن را هزینه نمی دانند.