موضوعات: "آموزش پژوهش" یا "اصول و مهارت های پایان نامه نویسی" یا "رموز پژوهشگری" یا "فنون مقاله نویسی" یا "نویسندگی"
نشست پژوهشی
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 24ام آذر, 1400
مدارس علمیه اهواز برگزار میکنند:
اثر گستری طلاب خواهر، کرسیهای علمی ارائهدهنده حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق فاضل (دبیر جشنواره علامه حلی استان مازندران) (جلسه از طریق سامانه مدرس در تالار پژوهشی) زمان برگزاری یکشنبه 21 آذر ماه ۱۴۰۰ ، ساعت : 16 تا 17 |
سرقت علمی
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 24ام آذر, 1400
سرقت علمی سرقت علمی شامل اقتباس(أخذ و به کارگیری)نزدیک افکار و الفاظ نویسنده دیگر،تناظر یک به یک در بیان اندیشه ها و شباهت های ساختاری در نوشتار یا انتساب ایده ها،فرآیندها،نتیجه ها یا کلمه های دیگران به خود، بدون ارجاع مناسب است. |
اجاره ی علمی پژوهشگر به جای آنکه خود به انجام پژوهش بپردازد،افرادی را برای این منظور بکار گیرد و خودش در فعالیت پژوهشی چندان تلاش نکند،سپس بعد از تحویل کار،با دخل و تصرف اندکی در پژوهش صورت گرفته،آن را به نام خود منتشر نماید. سرقت علمی از جمله تخلفات شایع مربوط به حوزه نگارش است و میتوان آن را از مصادیق تقلب یا فریبکاری در پژوهش به شمار آورد.مبحث سرقت علمی دامنه گستردهای را شامل میشود و تخلفات بسیاری را میتوان از جمله مصادیق آن به حساب آورد.پژوهشهای مختلف مصادیق متنوع و بسیاری را برای سرقت علمی ذکر کردهاند که با یک دستهبندی کلی انواع آن را به صورت زیر معرفی کرد: 1. خود سرقتی علمی ( انتشار و ارسال چندگانه، پراکندهنگاری)؛ 2.کپی برداری و نقل قول؛ 3.انتشار به زبان دیگر بدون توجه به قوانین چگونگی استفاده (ترجمه)؛ 4.استناد ندادن و استناد نامتناسب؛ زهره عباسیان،بررسی دانش،نگرش و عملکرد سردبیران نشریات علمی-پژوهشی،ص150 |
سفارش به علم اندوزی
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 23ام آذر, 1399
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
« اطلبوا العلم ولو بالصٌین»؛
اگر علم در نقطه ی دوردستی هم باشد، بروید و آن را یاد بگیرید.
وسایل الشعه،ج27،ص27
رهبر انقلاب در رابطه با این حدیث می فرمایند:«باید از علمای آنها استفاده هم کنید و آنها را در علم و صنعت، مورد استفاده قرار دهید. بنایراین از علم و اندوخته های صنعتی دیگران استفاده کرد، اما خود باید برای یادگرفتن و برای ساختن، همت کنیم». دیدار با جمعی از مردم و مسئولین،4/7/69 |
آموزش بر مبنای پژوهش
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 22ام آذر, 1399
مقام معظم رهبری مدظله العالی
مسئله تغییر بناي آموزش بر مبناي پژوهش – که گفته شد-حرف درستی است. این موضوع را قبلًا هم در جلبسه بزرگی ازقبیل همین جلسه به من گفته اند؛ بااین تفاوت که شرکت کنندگانآن جلسه غالباً اساتید قدیمی و مجرب دانشگاهها بودند.در آن جا هم یک استاد کاملًا مورد اعتماد، همین مطلب را بیان کرد.روي این کار تأکید شده که انجام شود؛ منتهی شما می دانید که یان طور کارهاي بنیانی، زمان میطلبد. به هر حال فکر، فکر کاملًا درستی است و باید دنبال کرد.1
ترویج تحقیق و پرورش محقق
ترویج تحقیق و پرورش محقق فضاي عمومی کشور بایستی فضاي ترویج، تولید، گسترش و تحقیق علم و پرورشِ عالم و محقق باشد. وقتی فضاي عمومی این طور شد، معنایش این نیست که لزوماً در همه خانهها یا در هر نقطه اي از جامعه بایستی علم به وجود آید؛ نه، بلکه علم لازم است در نقطه مناسب خودش به وجود آید. فضا، فضاي علمی خواهد بود؛ فضاي تحقیقی خواهد بود؛ منتها بدیهی است که وقتی فضاي علمی در کشور به وجود آید، این علم و تحقیق در نقطه مناسب و متناسب رشد خواهد کرد؛ مثلًا در دانشگاه ها، پژوهشگاهها و از این قبیل مراکز.2
1. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جوانان نخبه، 82/11/21
2.بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جوانان نخبه، 82/11/21
کتاب جان
نوشته شده توسطمعاونت پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شه 30ام آبان, 1399
#کتاب_جان : رسانه ای برای معرفی و انتشار بهترین و کاربردی ترین کتاب های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی